top of page

Premiera: Siedem Planet 15 maja w Wilanowie!

  • Zdjęcie autora: Karolina Habało
    Karolina Habało
  • 8 maj 2022
  • 1 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 9 maj 2022


W związku z obecną w Pałacu w Wilanowie wystawą o Janie Heweliuszu, przygotowaliśmy niezwykły utwór: opera-balet Siedem Planet z 1678 roku. To wyjątkowe sceniczne dzieło muzyczne, składające się z ośmiu części - prologu oraz siedmiu krótkich aktów, w których kolejno pojawiają się planety w układzie geocentrycznym (!) - Saturn, Jowisz, Mars, Słońce, Wenus, Merkury oraz Księżyc. Każda z planet-bóstw przedstawia siebie i dziedziny, którym patronuje, a następnie oddaje scenę tancerzom, odgrywającym przeróżne role ich poddanych, tańcząc najpopularniejsze i najważniejsze tańce z epoki.


Opera-Balet Siedem Planet została napisana z okazji trwających miesiąc obchodów karnawału na dworze drezdeńskim. Jest to typowy przykład baletu dworskiego, który powstał i rozwinął się w XVII wieku we Francji. Tego typu utwory były wykonywane najczęściej podczas dużych uroczystości państwowych i angażowały scenicznie członków dworu, a także samego króla.


Manuskrypt Siedmiu Planet znajduje się w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej Saksonii (SLUB). Chociaż nie ma pewności co do jego autorstwa, przypuszcza się, że kompozytorem mógł być Christian Bernhard, wykształcony w Gdańsku w czasach Jana Heweliusza.

Mimo swojej wartości artystycznej, od XVII dzieło prawdopodobnie nie było jeszcze wykonywane.


Orkiestra barokowa Cornu Copiae pod kierownictwem Karoliny Habało wraz z tancerzami z zespołu Varsavia Galante przywracają do życia zapomnianą drezdeńską operę-balet. Artyści postanowili przedstawić nieco bardziej aktualną wizję dzieła, inspirując się treścią jego prologu. Występuje w nim Kupidyn, który mianuje się prawdziwym władcą wszechświata. Dlatego też w częściach tanecznych, wzbogaconych muzyką francuską z epoki, zobaczymy nie zastępy różnobarwnych postaci z przeszłości, lecz całkiem współczesne sceny z miłosnej relacji dwóch osób.


Zapraszamy serdecznie!

 
 
 

Comments


© 2021 by Karolina Habało

bottom of page